Archive for March, 2016

Tofsmes

Fjätervålen

Wednesday, March 23rd, 2016

Det skulle bara vara en dag med strålande solsken under hela veckan jag tillbringade i Fjätervålen. Jag ville gärna fota soluppgången från toppen av fjället och började min vandring med pannlampa vid kl 5 på morgonen. Väl uppe på toppen blåste det rejält och vandringen/klättringen var betydligt jobbigare än jag föreställt mig. Inte direkt det väder jag hoppats på, men en härlig upplevelse från toppen.

Nipfjället

Monday, March 21st, 2016

Molnigt och kalla vindar uppe på Nipfjället.

Utsikt mot Städjan

Mindre korsnäbb

Gråsiskor

Tyresö slott

Sunday, March 13th, 2016

Gick upp kl 5 två dagar i rad och åkte till Tyresö slott i gryningen för att försöka hitta den omskriva kungsfiskaren som ibland under vintern visat sig där. Lördag morgon var jag inte ensam på jakt efter den väldigt ovanliga lilla fågeln, både skådare och fotografer letade och letade, men ingen hittade den. Skam den som ger sig så jag åkte dit samma tid även på söndag…

Mindre hackspett

Kungsfågel (Sveriges minsta fågel)

Gärdsmyg, även den liten med bra kamouflage.

Samma gärdsmyg

Gräsand

Faktiskt 6 skator

På lördagen skrämde jag iväg strömstaren i forsen och fick nöja mig med att se den flyga bort. Men på söndagen hade jag mer tur och kunde smyga mig fram och fota utan att den flög iväg.

Strömstare

Och hur gick det då med kungsfiskaren (som egentligen brukar hålla till i södra europa eller asien). Redan 5.55 gick jag på en liten bro och såg ett turkost streck på en gren. Det var den, innan solen och för mörkt för att fota, men jag fick iaf se den! Försökte smyga, men inte helt otippat så såg den mig och flög snabbt iväg. Hittade den igen efter en timme. Tyvärr väldigt snabb och väl gömd, man kan skymta den mellan grenarna.

Där är den igen! Jag smög runt, gick på knäna, kröp lite, försökte komma så nära som möjligt utan att den såg mig. (som tur var ingen annan människa i närheten som såg mina tokiga konster…) Men nej, så flaxade den till och helt borta igen… Och så här fortsatte vi. Fågeln flög en liten bit, jag smög efter, fågeln såg mig och flög och jag smög efter…

Närmare än så här kom jag aldrig. Men väldigt nöjd med att ha fått se den :)